M-INT interieurarchitectuur

Tramstraat 15 -  8530 Harelbeke - 0492 50 35 32hanna@m-int.be - BE0806.896.973

  • M-INT

Ingrediënten voor een gegeerde werkplek en succesvolle onderneming

Wat brengt de toekomst voor jouw organisatie? Enerzijds blijven robotisering, automatisering en digitalisering exponentieel toenemen, ten koste van meer en meer jobs. Anderzijds kampen bedrijven met ongeziene uitdagingen door de vergrijzing van de arbeidsmarkt. Beide uitdagingen hoeven echter geen bedreiging te zijn, maar zijn juist kansen voor wie het goed aanpakt. En daar speelt (interieur)architectuur een grotere rol in dan je op het eerste gezicht zou verwachten!

CREATIVITEIT EN INNOVATIE STIMULEREN


Wil je als bedrijf relevant blijven, dan automatiseer je waar mogelijk, en zet je je mensen in op de taken die een computer niet kan overnemen: creativiteit en innovatie.

Het hoeft niet gezegd dat innovatie niet ontstaat aan de keukentafel van de telewerker: innovatie ontstaat vanuit samenwerking. Als werkgever is het dus belangrijk om plekken te voorzien die inspirerende ontmoetingen stimuleren, die er ook voor zorgen dat werknemers op kantoor willen komen werken in plaats van van thuis uit te werken. Ook zal een saaie, eentonige ruimte de creativiteit niet prikkelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft al meermaals aangetoond dat natuurlijke elementen de creativiteit stimuleren: heb je geen goed of voldoende zicht naar buiten, op planten en bomen, lucht en water? Integreer dan vooral veel planten en natuurlijke materialen en kleuren in je interieur. Ze stimuleren niet alleen de creativiteit, maar verhogen ook de productiviteit, verlagen stress en zorgen voor een betere sfeer.

PRODUCTIVITEIT WORDT BELANGRIJKER DAN OOIT

De vergrijzing zorgt voor een grote uitstroom van ervaren werknemers die met pensioen gaan, tegenover een beperkte instroom van (onervaren) nieuwkomers. Kortom, minder mensen met minder ervaring moeten evenveel werk kunnen verzetten als veel meer mensen met veel meer ervaring. Om de workload te kunnen blijven dragen, wordt productiviteit een topprioriteit. Mensen zijn bijzonder snel afgeleid en het duurt relatief lang om nadien terug in de ‘flow’ te geraken. Afleiding moet zoveel mogelijk beperkt worden. Denk hierbij aan alle zintuigen: niet alleen collega’s kunnen je afleiden door een babbeltje, een luide zucht, een telefoongesprek of door zich te verplaatsen, maar ook geur, temperatuurverschillen en slechte verlichting kunnen de concentratie verstoren. Een juiste hoeveelheid prikkels bestaat niet: extraverte mensen hebben bijvoorbeeld meer prikkels nodig om productief te zijn dan introverte mensen. Het komt er dus op aan een goed evenwicht te vinden, of om verschillende types van werkplekken te voorzien waar de werknemers - naargelang de graad van concentratie of prikkels die ze nodig hebben om bepaalde taken uit te voeren - vrij hun plaats kunnen kiezen in functie van hun persoonlijke voorkeur.


EMPLOYER BRANDING


Talent aantrekken, dat lukt minder en minder door goede loonvoorwaarden: enerzijds wordt dat te duur voor de werkgever, anderzijds zorgt dat voor wrevel bij de oudere, ervaren en loyale generatie op de werkvloer. Maar ook omdat de verwachtingen over werk aan een evolutie onderhevig zijn: waar men pakweg 30 jaar geleden materialistisch was ingesteld en status belangrijk was, ten koste van gezondheid, familie en vrienden, hebben mensen tegenwoordig andere waarden en verwachtingen over hun werk. We zien dit voornamelijk opkomen bij millennials, maar zij zullen tegen 2025 75% van de actieve werkbevolking uitmaken en bepalen bijgevolg de richting waarin we evolueren. Deze generatie wil een bijdrage leveren aan de maatschappij, door o.a. te werken voor iemand die de wereld wil verbeteren. Ze willen zich nuttig voelen, door mee te bouwen aan de missie van een bedrijf. Ervaringen opdoen en continu bijleren. Maar ze hechten ook belang aan een goede mentale en fysieke gezondheid en een evenwicht tussen werk en privé. Bovendien verlangen ze hierin enige medewerking en flexibiliteit van de werkgever. Ook dit alles kan je beïnvloeden met de architectuur en inrichting van je gebouw. Wil je talent aantrekken? Speel hier dan op in en pak er mee uit in je employer branding!


Enkele inspirerende voorbeelden die verschillende ingrediënten met elkaar verbinden:

Een vergadertafel in een serre: planten verlagen stress, hebben een positieve invloed op creativiteit en de werksfeer. Bovendien moet je hierdoor slechts een kleiner volume verwarmen, waardoor je een kleine bijdrage levert aan een duurzamere wereld. Een budgettaire oplossing met grote impact!



Mens sana in corpore sano.

Sporten zorgt niet alleen voor een gezonder lichaam, maar ook minder ziekteverzuim en meer productiviteit op het werk. Als werkgever kan je je personeel niet verplichten om buiten de werkuren te sporten, maar toch kan je beweging stimuleren: voorzie een douche zodat werknemers met de fiets kunnen komen en toch fris aan het werk gaan (en grijp die kans om duurzame mobiliteit te promoten). Een groot bedrijf kan misschien een sportzaaltje voorzien en flexibele werkuren (hallo, work-life balance!) toestaan of een lange gang inrichten als looppiste. Maar je kan ook enkele kleinere elementen integreren die aanzetten tot beweging en een welgekomen afleiding zijn tussendoor.

Veel frustraties op de werkvloer? Waarom dan geen boksbal voorzien om zich af te reageren?



Werknemers zijn vrij om hun plaats te kiezen in functie van het soort werk dat ze moeten doen: wie meer wil overleggen, gaat rond de tafels vooraan zitten. Wie niet gestoord wil worden, neemt plaats aan de muur links. Tijd voor een discreter gesprek of moet je veel telefoons doen? Dan kan je in het huisje terecht voor meer privacy.






Een wijze raad, zelfs al ontvang je geen klanten in je gebouw. Werknemers praten immers met (potentiële) klanten en werknemers, over hun trots of frustraties met betrekking tot hun werkgever en werkplek…


THE FUTURE OF WORK IS HUMAN


De toekomst, die hoef je niet te ondergaan – je kan je eigen weg uitstippelen. Jij bepaalt welke rol je daarin speelt. Maar wie aandacht heeft voor de menselijke noden en behoeften, heeft een grote streep voor. Een doordachte inrichting draagt zonder twijfel bij tot een succesvolle onderneming.


Hanna Meskens volgt trends al jaren op de voet. Ze bundelt haar boeiende inzichten in de relatie tussen trends en (interieur)architectuur in inspirerende presentaties, gevolgd door workshops voor ondernemers die willen inzetten op de toekomst. Als interieurarchitect kan ze helpen om ideeën concreet uit te werken. Neem vrijblijvend contact op met M-INT voor meer informatie.


#interieurarchitectuur #kantoorinrichting #innovatie #ondernemen #healingoffice #activitybasedworking #employerbranding #productiviteit #inspirerendewerkplek #futureofwork #trends #futureproof #usercentereddesign

105 keer bekeken