achtergrond

Niet enkel het resultaat telt, ook de weg er naartoe is belangrijk.

We houden de touwtjes in handen en laten zo weinig mogelijk aan het toeval over, want we houden niet van verrassingen en conflicten proberen we te vermijden.

Door onze grondige en gestructureerde aanpak worden bovendien:

  • onvoorziene werken tot een minimum beperkt;

  • kopzorgen en meerprijzen vermeden.

Dit is onze aanpak voor een geslaagd project:

Totaalrenovatie rijwoning. Onze werkwijze voor een geslaagd project.
Lees hier de werkwijze van M-INT interieurarchitectuur voor een geslaagd project.

WERKWIJZE


Voor de start: is er een match?

We plannen een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, online of bij ons op kantoor.

Aan de hand van een aantal foto's en de bestaande plannen van de woning (of - bij gebrek aan plannen - een schets van de indeling) bespreken we welke ruimtes je wil aanpakken, waarom je die wil aanpakken en waar je van droomt. 

Hoe meer informatie we hier krijgen, hoe beter we de aard, de grootte en de complexiteit van de opdracht kunnen inschatten. 

Wij leggen op onze beurt uit hoe we werken en samen bepalen we welke formule best past bij jou en je project.

Is er een match? Dan krijg je nadien een verslag van de bespreking toegestuurd en een bijhorende offerte.

Is de offerte goedgekeurd? Dan gaan we van start!

FASE 1

ontwerp

creatief

Een ontwerp dat voldoet aan uw wensen en behoeften

om het ontwerp te realiseren zoals het ontworpen is

aanbesteding

FASE 2

zo weinig mogelijk zorgen

uitvoering

FASE 3

technisch & administratief

coördinatie & opvolging

STAP 1: analyse gebouw

In het kennismakingsgesprek voorafgaand aan onze overeenkomst zijn we nagegaan wat jouw wensen en behoeften zijn. Waar moet de renovatie zeker aan voldoen, waar droom je van? Maar is dat ook mogelijk in je gebouw? We zijn heel voorzichtig in het zeggen van wat kan of niet kan bij een eerste bezoek, want een gebouw of een ruimte vluchtig ‘zien’ geeft ons nog niet genoeg informatie. We moeten het gebouw leren kennen.

Daarom beginnen we steeds met een opmeting. Ook al bestaan er al plannen, het zou niet de eerste keer zijn dat de realiteit net iets anders is. Een fout achteraf aanpassen vraagt veel meer werk dan wanneer je het van de eerste keer grondig doet. Het opmeten gebeurt dus meteen gedetailleerd. Niet enkel de afmetingen van de ruimtes, raam- en deuropeningen, maar ook de hoogte van plinten, de aanwezige technieken, … worden in kaart gebracht. We krijgen zo een beter zicht op wat waardevol is om te behouden of wat weg moet.

Tegelijkertijd komen we meer te weten over de constructie, uitzicht en inkijk, lichtinval, akoestische eigenschappen enzovoort. Stuk voor stuk elementen waarmee we rekening houden als we ontwerpen. We vinden het ook belangrijk om naar de omgeving van je gebouw te kijken: de oriëntatie, de lichtinval in de ruimtes, het uitzicht. Kijk je uit op een park of kijkt je buurman recht bij jou binnen? Dat zijn zaken die niet onbelangrijk zijn.

STAP 2: brainstorm

Voor we beginnen ontwerpen peilen we naar de gewenste stijl. Aan de hand van een brainstorm komen we te weten welke richting je uit wil. Vind je felle contrasten leuk of verkies je toon op toon, welke interieurs spreken je aan en wat vind je er goed of slecht aan, enzovoort. Door hier een uurtje over te brainstormen zullen we tijdens het ontwerpen sneller op dezelfde golflengte zitten.

STAP 3: budget vs wensen

Hebben we de bestaande toestand op plan uitgetekend, dan onderzoeken we verschillende concepten in functie van de mogelijkheden en beperkingen van je gebouw. We zetten de grote lijnen uit en aan de hand hiervan maken we een globale raming op.

Bij deze raming zijn er 3 mogelijke scenario’s:

  • De raming is lager dan het beschikbare budget. In dit geval zijn er meer mogelijkheden naar materiaalkeuze of leuke extraatjes, of je houdt budget over voor een extra vakantie.

  • De raming is haalbaar. We werken verder.

  • De raming is niet haalbaar. Samen zoeken we naar mogelijkheden om het wel haalbaar te maken. Het ontwerp vereenvoudigen, bepaalde elementen schrappen of uitstellen naar later, …

STAP 4 - 5 - 6 - ...: ontwerp = evolutie

Wij zijn geen interieurarchitecten die jou na één gesprek een volledig gedetailleerd ontwerp aanbieden. We zouden je daarmee kunnen omverblazen, maar de kans bestaat dat het ontwerp niet volledig aan jouw behoeften voldoet.

En dat zou zonde zijn van onze tijd en jouw geld.

Ontwerpen is een proces. Het begint met de grote lijnen uitzetten. Soms is er maar één optie, soms zijn er meerdere mogelijkheden die voldoen aan de beschrijving van de klant. De ene is daarom niet beter of slechter dan de andere. Wij zoeken uit wat zoal mogelijk is en stellen dit voor aan de hand van schetsen, plannen en/of 3D-tekeningen. Samen wegen we de plus- en minpunten af en bepalen we welke richting we verder uitgaan.

Stap voor stap gaan we zo verder. Het heeft geen zin om al veel aandacht te besteden aan bepaalde details van vb maatwerk of de verlichting wanneer je nog niet weet hoe je je ruimtes zal indelen. Eerst de grote lijnen, daarna volgt de rest. Steeds met de nodige feedback. Zodat jij kan zeggen wat je goed vindt en wat niet. Wat je graag zou aanpassen en wat niet. Zodat je op het einde van de rit een gedetailleerd ontwerp hebt waar je 100% tevreden van bent.

Het is het resultaat dat telt, niet het aantal ontwerpbesprekingen.

Wanneer het ontwerp op punt staat – dus niet alleen alle plannen, aanzichten en snedes in detail uitgetekend, maar ook materialen en kleuren, armaturen, vloeren, afdekplaten, sanitaire toestellen enzovoort gekozen zijn -  kunnen we overgaan naar FASE 2.

FASE 2

aanbesteding

technisch & administratief

om het ontwerp te realiseren zoals het ontworpen is

FASE 3

uitvoering

coördinatie & opvolging

zo weinig mogelijk zorgen